Home » Erasmus+ » Erasmus+ project “The City rings”

2390963_origAnother motivating educational activity involving the students of Liceo “Fermi”: from 15 October to 22 October 2016, six Belgian pupils from the “Heilig-Hartcollege” in Waregem, accompanied by one of their teachers, Mr Koen Devlaminck, visited our school, and they were hosted by the families of some students of our “liceo linguistico” (4H, 4I and 5H).

Both the Belgian and the Italian teenagers had the opportunity to work on the project  (guided by Ms Anna Rita Margio), to participate in some school activities, to enjoy the musical “Aladdin” performed by the pupils of our school, and to visit Montesarchio, Benevento and Naples, where they admired the most important historical monuments and cultural sights.

Meeting their foreign guests gave the Italian students the opportunity both to practise the English language and to improve their organizational and creative skills, as – among other things – some of them took on the role of “guides” and described some cultural and historical aspects concerning the places and monuments admired during the excursions. Special thanks are due to all the teachers who collaborated with the coordinators of the project (Ms Margio and Mr Paolo Mauriello), in particular to Ms Anna Di Nardo, Ms Giovanna Luciano, Ms Ermengarda Iacono and Mr Antonio Vassallo.

“It was an unforgettable experience”, said our pupils “our Belgian friends will be in our hearts from now on, and we will keep in touch with them to improve our language skills; maybe one day we will meet them in the world of work, citizens of Europe and of the world.”

As a matter of fact, this experience, which has helped our students to acquire a deeper awareness of their European citizenship, will continue in Belgium in March 2017. Here, in the lovely town of Waregem,  the final meeting of the project will be held, in which both students and teachers from the other nations involved in the project will participate, in order to analyse the final “products” made by the students of each country.

Un’altra attività formativa motivante che ha coinvolto gli studenti del Liceo “Fermi”: dal 15 al 22 ottobre 2016, sei alunni belgi dell’ “Heilig-Hartcollege” di Waregem, accompagnati da un insegnante, prof. Koen Devlaminck, hanno visitato la nostra scuola, ospitati dalle famiglie di alcune studentesse del liceo linguistico (4H, 4I e 5H).

Sia i ragazzi belgi che quelli italiani hanno avuto l’opportunità di lavorare al progetto (guidati dalla prof.ssa Anna Rita Margio), di partecipare ad alcune attività della scuola, di apprezzare il musical “Aladdin” messo in scena dagli allievi del nostro istituto e di visitare Montesarchio, Benevento e Napoli, dove hanno ammirato i principali monumenti e luoghi d’interesse culturale.

L’incontro con gli ospiti stranieri ha offerto ai nostri studenti l’opportunità sia di praticare la lingua inglese sia di migliorare le loro capacità creative ed organizzative, poiché – tra l’altro – alcuni di loro hanno svolto il ruolo di “guide”e hanno descritto alcuni degli aspetti storico-culturali relativi ai luoghi e ai monumenti ammirati durante le escursioni. Un grazie speciale è dovuto a tutti i docenti che hanno collaborato con i coordinatori del progetto (prof.ssa Margio e prof. Paolo Mauriello), in particolare alla prof.ssa Anna Di Nardo, alla prof.ssa Giovanna Luciano, alla prof.ssa Ermengarda Iacono ed al prof. Antonio Vassallo.

“E’ stata un’esperienza indimenticabile”, hanno detto i nostri alunni “i nostri amici belgi  rimarranno nei nostri cuori, e ci terremo in contatto con loro per migliorare le nostre abilità linguistiche; forse un giorno li incontreremo nel mondo del lavoro, cittadini dell’Europa e del mondo.”

Questa esperienza, infatti, che ha aiutato i nostri studenti ad acquisire una maggiore consapevolezza della loro cittadinanza europea, continuerà in Belgio nel mese di marzo 2017. Qui, nella graziosa cittadina di Waregem, si terrà l’incontro finale del progetto, al quale parteciperanno alunni e studenti delle altre nazioni coinvolte nel progetto, per prendere in esame i “prodotti” finali realizzati dagli studenti di ciascun Paese.

Di Arianna Minucci (4H Liceo Linguistico) e Anna Rita Margio